Rozhodujete se, zda pořídíte auto nové či využijete služeb některého za autobazarů?
Důvodů, proč si pořídit právě ojeté a nikoli nové auto, je jistě mnoho. Ať už se jedná o důvody osobní, k nimž patří často nedostatek financí ke koupi nového vozu, či praktické, k nimž se řadí názor, že v městském provozu nebo naopak ježdění cestou necestou dojde nový vůz k úhoně velice rychle a jeho nákup se tedy příliš nevyplatí, musíte být ve střehu.
K tomu, abyste se zařadili ke spokojeným zákazníkům autobazaru, je třeba mít na paměti několik zásad.
1. Zajímejte se o typ smlouvy, kterou hodlá s vámi bazar uzavřít. Jednoznačně výhodnější pro vás je smlouva dle občanského zákoníku.
2. Ohlídejte si, aby i v případě smlouvy dle zákoníku obchodního, obsahovala tato smlouva ustanovení o spotřebitelských smlouvách tak, jak je uvedeno v občanském zákoníku a zákonu o ochraně spotřebitele.
3. Pozor dávejte zejména v případě, kdy je bazar pouhým zprostředkovatelem prodeje, nikoliv přímým prodejcem. Vaše možnosti reklamace jsou poté omezené.
4. Není-li vám příliš jasný obsah smlouvy psané v právnické hantýrce, nestyďte se to přiznat a vydejte se s ní za odborníkem. Jedině ten je schopen posoudit sporná ustanovení a rizikové body smlouvy. Stejně tak postupujte již při prohlídce ojetého vozu – přizvěte raději nestranného profesionála.
5. Nenechte se vmanipulovat do omezení svých práv na uplatnění reklamace, kupříkladu zkrácením lhůty k uplatnění odpovědnosti za skryté vady.
6. Má-li autobazar špatné renomé, buďte obzvlášť obezřetní, raději však obchod vůbec nerealizujte, a to ani v případě, že jste si právě tam našli auto svých snů.
7. Pokud přece jen uděláte při nákupu chybu a máte podezření, že vás autobazar oklamal, neváhejte oslovit Českou obchodní inspekci, v případě obav, že jste byli podvedeni, kontaktujte přímo Policii ČR.