Koupit dnes ojetý automobil z autobazaru není vůbec problém. Autobazary mají ve svých nabídkách vozy nejrůznějších značek, lišící se modely, barvou, najetými kilometry, obsahem motoru, výbavou apod. Jenže vybrat ojetý automobil, který vám bude 100 % sloužit je však doslova kumšt. Napálit se, je totiž v dnešních podmínkách docela jednoduché a vám často nezbude nic jiného, než oči pro pláč a případně tahanice s autobazarem.
Možná vás ihned při myšlence nákupu vozu z autobazaru děsí, zda nekoupíte auto se stočeným tachometrem. Toto je totiž jednou z nekalých praktik, kterými se autobazary snaží zvýšit hodnotu vozu a tím tak oklamat kupujícího. Kauz ohledně stočených kilometrů již bylo několik, ale nehažme všechny autobazary do jednoho pytle. V ČR se najdou i takové, které bojují proti přetočeným tachometrům. A jelikož není až tak snadné odhalit, zda auto, které zamýšlíte nakoupit, náhodou nemá najeto méně kilometrů, než by ve skutečnosti mělo mít, přece jen existují znaky, podle kterých to poznáte. Proto jsme si pro vás připravili článek, který zahrnuje základní rady a zásady, kterými byste se měli při nákupu ojetého automobilu z autobazaru, a v podstatě i od soukromého prodejce, obecně řídit.
Kontrola identifikačních údajů
V první řadě se podívejte na číslo VIN, typový štítek a typ a výrobní číslo motoru. Zkontrolujte, zda tyto údaje souhlasí s těmi, co jsou uvedeny v technickém průkazu vozidla. To lze považovat za úplný základ. Není marné také nahlédnout do servisní knížky, podívejte se na interiér vozu, jak je opotřebený a v neposlední řadě také mnohé o stáří vozu prozradí jízdní vlastnosti. Klidně si nechejte automobil prověřit společností – autorizovaným servisem, který se ověřováním zabývá.
Moc málo kilometrů?
Laik nemůže vědět, kolik by mělo mít vozidlo najeto v závislosti na stáří automobilu. Lze však říci, že řidič najezdí průměrným autem ročně 13 až 15 tisíc km. Pokud by se jednalo o auto služební, bylo by to ještě více. Když se vám tedy bude zamlouvat auto, které má po deseti letech jezdění stav tachometru kolem 40 000 km, pak není něco v pořádku a měli byste být opatrní.
Podrobnější kontrola servisní knížky
Každý automobil by měl mít pečlivě vypsanou servisní knížku, tedy všechny údaje, včetně razítek. Jenže i servisní knížky jsou často jaksi poupraveny, mohou např. obsahovat volné stránky, které mohou být falešné. Vy se můžete podívat, zda nejsou všechny údaje napsané jednou rukou a údaje si klidně nechejte překontrolovat s tím, co vám podle VIN kódu řeknou v servisu.
Zaměřte se na počítadlo km
I vy se můžete podívat, zda náhodou někdo nemanipuloval s mechanickým počítadlem kilometrů. Podívejte se na samotný tachometr, zda jsou čísla v přesné rovině, nejsou na něm náhodou otisky prstů nebo nějaké šmouhy či jakékoli nečistoty za přístrojovou deskou. Jestliže je tachometr digitální, často lze zásah vypozorovat tak, že čísla občas poškodí nebo mírně poblikávají.
Opotřebení interiéru
Ač lze dnes interiér vozu krásně vyčistit i jeho opotřebení hovoří o tom, jak často se autem jezdilo. Zánovní vůz ještě voní novotou, třeba plastem nebo v případě kufru gumou, díky rezervě, které je zde uložena. Když je výrazně ohmataný volant, takové auto má ve skutečnost najeto kolem 150 000 km. To stejné platí pro gumové pedály nebo číslice na řídící páce. Po 200 000 km pak můžete vidět, že i tlačítka na přístrojové desce jsou více osahané, jakoby setřené, např. zapínání světel, větrání či klimatizace, také i páčky pro stěrače a blinkry.
Určitě se autem projeďte
V autě, které si hodláte zakoupit, se každopádně svezte. Zaměřte se, zda někde něco nehučí, např. zadní či přední náprava. Mohou být vybité čepy řízení nebo ložiska, nebo také dřít brzdové destičky. Nebojte se auto dát pořádně zabrat, protože často se opotřebení zjistí, až při vyšší rychlosti. Neměli byste cítit ve volantu cukání a pokud uslyšíte jakoby cvakání od kol, mohou být poškozeny poloosy. Nadměrné opotřebení poloos se dostaví po 200 000 najetých kilometrech.
Nebojte se zeptat odborníků
Jestliže se vám cokoli na autě nezdá, není nikdy na škodu se zeptat odborníků. Od toho tady přeci jsou, aby nám odborně automobil prohlédli.