K motorismu nepatří jen chvíle pohodové a příjemné jízdy, ale bohužel také rizika vyplývající z množství aut na silnicích, nedostatečné pozornosti za volantem či nebezpečné jízdy některých účastníků silničního provozu. Nikdo z nás tedy nemůže říci s jistotou, že zrovna jeho se riziko dopravní nehody netýká, a i když bychom vám upřímně přáli, aby tomu tak bylo, není podle našeho názoru od věci říci si pár zásad, které je důležité v případě nehody dodržet. Připomeňme si, že je vaší povinností zastavit i u nehody, kterou jste nezavinil ani nejste jejím účastníkem, a poskytnout zde pomoc.
Jak postupovat?
Nejprve se snažíme o zajištění bezpečnosti. Odstavíme svůj vůz na místo, kde neohrozí účastníky silničního provozu. Spolucestující nenecháváme sedět ve voze, naopak důrazně trváme na tom, aby se odebrali na bezpečné místo. Výjimkou je samozřejmě situace, kdy lze zaparkovat na již tak dostatečně bezpečném místě. Mezitím může někdo z posádky kontaktovat složky záchranného systému, nebo tak učiníte sám. V případě, že se nacházíme na odlehlém místě, vyšleme někoho, aby čekal u příjezdu na cestu a navigoval záchranáře.
Myslete na vlastní bezpečnost
Neprodleně zapneme výstražná směrová světla a umístíme výstražný trojúhelník. Vždy máme na sobě reflexní vestu, v případě kontaktu se zraněnými nasadíme gumové rukavice a ochrannou roušku.
Přistupujeme k havarovanému vozu
V poškozeném vozidle nejprve vypneme zapalování a zajistíme celý vůz proti pohybu.
Oslovíme posádku, zjišťujeme, zda je při vědomí a přesvědčíme se, zda případně poraněná osoba dýchá. Snažíme se zkontrolovat místo, v němž poraněná osoba udává bolest, a pohledem vyloučíme skrytá zranění. Vždy se snažíme maximálně uklidnit poraněnou osobu.
Jak na to
1. Je-li zraněný při vědomi, nevytahujeme jej sami z vozu. Hrozí poranění páteře. Kontrolujeme bolestivost a okamžitě se snažíme zastavit silné krvácení. Stále komunikujeme se zraněným.
2. Je-li zraněný v bezvědomí a nedýchá, uvolníme šetrně dýchací cesty. Pokud se nedaří obnovit dýchání, zahájíme resuscitaci.
3. Je-li osoba v bezvědomí, ale má zachované životní funkce, snažíme se o úplné uvolnění dýchacích cest, pokud to jde, uložíme ji do stabilizované polohy a hlídáme základní životní funkce až do příjezdu lékaře.
4. Je-li postiženým motocyklista, vždy hrozí riziko poranění páteře a narušení míchy. Musíme být proto maximálně opatrní. Dýchá-li zraněný, nehýbeme s ním a vyčkáváme příjezdu záchranářů. Pokud tomu tak není, potřebujeme druhou osobu k sundání přilby, kdy jedna přidržuje hlavu a krk a druhá sundá helmu. Teprve potom přistoupíme k resuscitaci.